Szkolenia które prowadzimy od 2014 roku są narzędziem wspierającym rozwój zawodowy nauczycieli i nauczycielek w tematyce związanej z wychowaniem komunikacyjnym oraz ruchem rowerowym, w szczególności w zakresie praktycznej edukacji rowerowej w rzeczywistym ruchu drogowym.
Od momentu rozpoczęcia Kampanii „Edukacja Rowerowa 2.0” przeprowadziliśmy szkolenia w następujących miastach:
2019 – Biłgoraj (we współpracy z Automobilklubem Biłgorajskim)
2019 – Kraśnik (we współpracy z Urzędem Miasta)
2021 – Chełm (we współpracy z Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego)
2021 – Zamość (we współpracy z Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego)
2023 – Biała Podlaska (we współpracy z Urzędem Miasta)
Zobacz także:
Edukacja rowerowa w Biłgoraju: warsztaty dla nauczycieli
„Rowerowa Edukacja” – konferencja i warsztaty dla nauczycieli w Warszawie
Zakres zagadnień prezentowanych podczas szkolenia obejmuje:
- wstęp do zagadnienia praktycznej edukacji rowerowej;
- rowerzysta jako uczestnik ruchu drogowego;
- bezpieczeństwo rowerzystów wg statystyk wypadków ;
- zachowania rowerzystów na drodze – obiektywna i subiektywna ocena zagrożenia ;
- system prawny w Polsce dotyczący szkolenia rowerzystów i wychowania komunikacyjnego w szkołach (karta rowerowa i egzamin);
- wyzwania i potrzeby zmian prawnych w programie nauczania dotyczące teoretycznej i praktycznej edukacji rowerowej;
- system szkolenia rowerzystów w Holandii oraz idea egzaminu holenderskiego dla rowerzystów;
- doświadczenia z programów edukacyjnych realizowanych w Polsce od 2011 roku;
- problematyka realizacji zajęć praktycznych w ruchu drogowym, w tym uwarunkowania prawne i prowadzenie grupy w ruchu drogowym;
- analiza i otwarta dyskusja o konkretnych rozwiązaniach w infrastrukturze rowerowej i sytuacjach na drodze, od strony prowadzenia zajęć i bezpieczeństwa uczniów.
- przepisy prawne warunkujące ruch rowerowy w Polsce;
- przewóz dzieci i towarów na rowerze, parkowanie, turystyka rowerowa.
W ramach szkolenia możliwe jest również przeprowadzenie części praktycznej w ruchu drogowym:
- poznanie w praktyce różnych rozwiązań w infrastrukturze rowerowej i drogowej;
- omawianie sytuacji na drodze w warunkach dużego hałasu, braku miejsca na zatrzymanie i in.;
- ćwiczenie zajęć indywidualnych na skrzyżowaniach;
- obserwacja zachowań na drodze różnych uczestników ruchu.