Edukacja praktyczna dla dorosłych może być w szczególności realizowana dla osób, które przez długi czas nie korzystały z roweru i chciałyby poznać zasady i porady jazdy w ruchu drogowym w sytuacji dynamicznie rozwijającej się infrastruktury rowerowej (szczególnie w miastach), ale także dla tych, którzy są użytkownikami roweru ale jedynie w formie rekreacyjnej, i chcieliby zacząć z niego korzystać w celach komunikacyjnych.
Podstawowe założenia organizacyjne:
- zajęcia mogą być organizowane w formie otwartego naboru lub dla grupy chętnych osób;
- w zajęciach mogą wziąć udział osoby dorosłe lub niepełnoletnie w wieku powyżej 14 lat, jeżeli jadą wspólnie z rodzicem/opiekunem i posiadają kartę rowerową;
- osoby biorące udział na etapie zapisywania się na zajęcia potwierdzają akceptację regulaminu, stanowiącego załącznik do formularza zgłoszeniowego;
- każdy uczestnik może odłączyć się od grupy w dowolnym momencie, po zgłoszeniu tego faktu prowadzącemu;
- posiadanie kasku nie jest obowiązkowe, ale zalecane;
- trasa przejazdu jest ustalana przed rozpoczęciem zajęć, po wcześniejszym sprawdzeniu jej przez trenera;
- ze względów bezpieczeństwa trasa zajęć nie prowadzi po drogach gdzie: a) dozwolona prędkość jest większa niż 50 km/h, b) występuje duży udział ruchu ciężkiego i pojazdów komunikacji zbiorowej c) liczba pasów ruchu jest większa od 2 – chyba że istnieje tam wydzielona infrastruktura rowerowa poza jezdnią;
- trener/trenerzy oraz osoba zamykająca grupę poruszają się w kamizelkach odblaskowych;
- grupę prowadzi trener, a zamyka drugi trener lub osoba, która wyrazi zgodę na jechanie na końcu grupy;
- w przypadku wykonywania ćwiczeń indywidualnych na skrzyżowaniach, trener ustala miejsce startu i mety ćwiczenia,a sam ustawia się na skrzyżowaniu.
Czas trwania zajęć:
- 2-2,5 godz. (15 min. wstęp, pozostałe na ulicy)
Skład grupy:
- optymalnie 7-10 uczniów, ale nie więcej niż 15 osób;
- 1-2 trenerów prowadzących
- w przypadku większej grupy podział na dwie części.
Scenariusz zajęć dla dorosłych, część przed rozpoczęciem:
- omówienie przebiegu zajęć, jazdy w grupie i najważniejszych zasad ruchu drogowego;
- ogólne sprawdzenie stanu technicznego roweru (regulacja przerzutek, hamulców, wysokości siodełek, kierownicy, ciśnienia powietrza) i wyposażenia;
- ćwiczenie elementów jazdy (jazda na wprost z obróceniem głowy i wyciągniętą ręką, skręcanie i sygnalizowanie manewrów, jazda parami, jazda w grupie, hamowanie indywidualne i w kolumnie).
Scenariusz zajęć dla dorosłych, część na ulicy:
- jazda w grupie po jezdni na zasadach ogólnych;
- strefa tempo 30, strefa zamieszkania i skrzyżowania równorzędne;
- skręcanie w prawo i w lewo z drogi z pierwszeństwem przejazdu;
- skręcanie w lewo ze środka pasa ruchu na skrzyżowaniu;
- jazda po małym rondzie oraz po rondzie rowerowym;
- rejony przystanków – miejsca kolizyjne z ruchem pieszym;
- jazda po wydzielonych drogach dla rowerów i ciągach pieszo-rowerowych;
- przejazdy dla rowerzystów;
- wjazd na jezdnię z drogi dla rowerów z ustąpieniem pierwszeństwa;
- jazda po pasach dla rowerów;
- jazda po kontrapasie i kontraruchu;
- śluzy dla rowerzystów;
- zasady jazdy rowerem po chodniku;
- ćwiczenia indywidualne: skręcanie w lewo i/lub jazda na wprost na skrzyżowaniu równorzędnym lub klasycznym ze znakiem STOP/A-7, jazda po przejeździe dla rowerzystów;
- zasady bezpiecznego parkowania roweru (dobry stojak typu U, dobre zapięcie typu U, przypinanie za ramę);
- korzystanie z systemu wypożyczalni rowerowych i ćwiczenie jazdy na rowerze publicznym.
Zajęcia w oparciu o powyższy scenariusz mogą być realizowane w dowolnym mieście lub gminie, z uwzględnieniem istniejącej infrastruktury rowerowej.